Week 2021 - 07 - Reisverslag uit Puntagorda, Spanje van Erik Bosman - WaarBenJij.nu Week 2021 - 07 - Reisverslag uit Puntagorda, Spanje van Erik Bosman - WaarBenJij.nu

Week 2021 - 07

Door: Erik Bosman

Blijf op de hoogte en volg Erik

21 Februari 2021 | Spanje, Puntagorda

Meer piramiden
Tijdens een wandeling naar het bezoekerscentrum van La Caldera de Taburiente ontdekte ik nog veel meer piramiden en andere stenen bouwwerken in de velden. De omgeving van El Paso staat er vol mee. Van sommige constructies is duidelijk te zien dat ze dienen als opslag voor de stenen die uit het veld komen. Ze constructies staan in een hoek van het veld en maken deel uit van de muur om het veld. Maar er zijn ook bouwwerken waarvan het doel niet zo duidelijk is. Deze staan midden in het veld en er omheen liggen nog volop stenen. Op sommige plaatsen lijkt het alsof er een rij grafheuvels staat. Volgens de jongeman van het Benehauno Petrofliefen Interpretatie Centrum werden de bouwwerken in het verleden gebruikt om etenswaren op te drogen. Dus vergelijkbaar met de daken van de huisjes bij Cueva Pintada op Gran Canaria.

Petrogliefen
De stenen bouwwerken zijn niet de enige mysterieuze zaken rondom El Paso. In de directe omgeving van het dorp zijn twee, bekende, locaties met petrogliefen. Maar in de ruime omgeving zijn er nog veel meer. En waarschijnlijk zijn er ook nog onbekende, nog niet ontdekte, locaties. El Verde en La Fajana zijn vanuit El Paso makkelijk te voet te bereiken. El Verde ligt onderaan een klif vlak bij de begraafplaats. De petrofliefen bestaan daar vooral uit spiralen. Het idee is dat deze met water te maken hebben. Bij de klif komen verschillende riviertjes samen. De ideale plek om, in geval van langdurige droogte, de spiralen als offegave/smeekbede in de rotsen te houwen. Als je de droge rivierbedding volgt, het meeste water loopt tegenwoordig door de pijpleiding langs de rivier, en dan rechts omhoog gaat kom je bij La Fajana uit. Deze locatie kijkt uit over drie valleien en de petrogliefen bestaan vooral uit vreemde figuren en cirkels met stralen erin. De cirkels lijken op de onderzijde van de potten die ik in het Benahoarita Archeologische Museum heb gezien en zouden een kalender kunnen zijn. Volgens Barbara Kupka, een Duitse archeologe, zijn de vreemde figuren kaarten van de omgeving. Tenminste dat beweert ze in "La Palma war auch die Insel der Kartografen".

Grand Canyon
Het lijkt erop dat Sjef-Jules ons voorgelogen heeft. Volgens de informatiepanelen in het Benahoarita archeologische museum heeft La Palma meer dan twee vulkanen! La Palma is zo'n 1,7 miljoen jaar geleden ontstaan toen de vulkaan Garafia, tot wel 2.000 meter, boven de zee uitkwam. Een half miljoen jaar later stortte de zuidelijke helft ervan weer terug in zee. De ruimte werd gedeeltelijk opgevuld door de vulkaan Taburiente, die zelfs tot 3.000 meter boven de zee wist te groeien. Voordat, een half miljoen na het ontstaan, de westelijke helft ervan in zee verdween. Dit maakte de weg vrij voor het 'kleine' vulkaantje Benejade. Pas later, 400.000 jaar geleden, zette de vulkaan Cumbre Viejo de reis richting zuiden voort. Het in zee storten van de oudste vulkanen en de activiteiten van Benejade hebben voor een enorme krater en een diepe kloof gezorgd. En die moest ik overwinnen. Dus vanuit El Paso eerst 600 meter naar beneden en, aan de andere kant van de kloof, gelukkig maar 500 meter omhoog ;-)

Storm
Volgens de verwachtingen zou het slechte weer, zware regen en storm, pas in de namiddag en avond op La Palma arriveren. Tijd genoeg voor mij om de 15 kilometer naar de volgende halte plaats af te leggen. Helaas, halverwege begon het mistig te worden en een paar kilometer voor mijn bestemming, ik was net boodschappen aan het doen in een bio-winkel, barste de bui los. In de winkel heb ik mijn regenkleding aangetrokken en mijn tassen waterdicht gemaakt. Daarna ging het in de stroomde regen verder. Ik kon maar 50 meter vooruit kijken. Gelukkig heeft het huisje een klein elektrisch kacheltje zodat ik de natte zaken kan drogen en mijn handen en voeten kan verwarmen, terwijl de regen van het dak af klettert en de wind om het huisje giert en door kieren naar binnen komt. De volgende ochtend waait het nog stevig, maar is het gelukkig droog.

Tags: La Palma, Fietsen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Puntagorda

In Europa

Al vanaf jonge leeftijd wil ik een wereldreis maken. Vanuit Europa, via het midden oosten, naar Caïro en Kaapstad. Vervolgens Australië verkennen en daarnaar oversteken naar Vuurland. Dan via Zuid, Midden en Noord Amerika naar Alaska en via Azië terug naar Europa. Om deze reis mogelijk te maken deed ik mee met het Levensloop programma. Helaas stopte de overheid dit programma. Dan maar geld sparen voor een jaar of twee onbetaald verlof. Totdat mijn werkgever de verlofregeling aanpaste. Het werd mogelijk een deel van het verlof vijf jaar lang op te sparen. Door het verlof van het ene jaar naar achteren te schuiven en het verlof van het volgende jaar naar voren te halen en daar het gespaarde verlof bij op te tellen kan ik een half jaar wegblijven. Genoeg om iedere vijf jaar een etappe van mijn wereldreis te doen. Dit jaar is de eerste etappe aan de beurt. Na lang wikken en wegen besloot ik naar Australië te gaan. Maar toen kwam corona en gooide Australië de grenzen voor buitenlanders dicht. Volgens het reisadvies van Buitenlandse zaken mogen Nederlanders eigenlijk alleen binnen Europa vrij reizen. Dus de eerste etappe wordt Europa.

Door corona heb ik het afgelopen half jaar voornamelijk thuis gezeten. Letterlijk gezeten! Het komende half jaar wil ik meer bewegen. Dus niet met een autootje of openbaar vervoer kris-kras door Europa, maar op de fiets naar de bron van de Rijn en dan door naar Malta. Door corona zit Turkije op slot, daarnaast wordt er op de grens tussen Turkije en Syrië nog steeds gevochten. Als ik vanuit Malta naar het Oosten reis, kom ik niet ver. Dan maar naar het Westen. Via Sardinië naar Barcelona. Rondje Spanje en via de Veloroute du Soleil weer naar het Noorden. Deze blog geeft een verslag van mijn vorderingen en observaties onderweg. Veel plezier bij het volgen ervan.

Recente Reisverslagen:

04 Maart 2021

Week 2021 - 09 Einde

28 Februari 2021

Week 2021 - 08

21 Februari 2021

Week 2021 - 07

15 Februari 2021

Week 2021 - 06

07 Februari 2021

Week 2021 - 05
Erik

In het kader van het afstuderen van mijn deeltijd hbo opleiding informatica, voer ik een opdracht uit op de Ganesha University of Education in Singaraja, Bali.

Actief sinds 08 Feb. 2009
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 22821

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2020 - 31 Maart 2021

In Europa

30 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Erik op Bali

Landen bezocht: