Week 2021 - 05 - Reisverslag uit Fuencaliente de la Palma, Spanje van Erik Bosman - WaarBenJij.nu Week 2021 - 05 - Reisverslag uit Fuencaliente de la Palma, Spanje van Erik Bosman - WaarBenJij.nu

Week 2021 - 05

Door: Erik Bosman

Blijf op de hoogte en volg Erik

07 Februari 2021 | Spanje, Fuencaliente de la Palma

Strand
12.30 Los Cristianos, de ferry naar Santa Cruz de la Palma vertrekt pas om 19.00 en inchecken is 40 minuten voor vertrek. Ik ben dus veel te vroeg. Om de tijd te doden ga ik naar het strand. Daar is genoeg te zien; een Hemingway look-alike die met een blonde dame in bikini danspassen aan het oefenen is, een kale man met een six pack in blauwe shorts die in kickboks stappen langzaam het strand op en neer loopt, de Afrikanen die met badlakens lopen te leuren, duikers die uit het water komen of er juist naar toe lopen en zelfs hier en daar een paar zonnebaders. Aan het einde van de middag verzamelt een groep tieners zich op het strand. Ze zijn allemaal mager en hebben een sporttas en flippers bij zich. Even later rennen ze langs de waterlijn op en neer en doen rek- en strekoefeningen. Blijkbaar een zwem- of waterpoloteam.

Nieuw eiland 3
Woensdagavond laat ben ik bij mijn hotel aan de boulevard van Santa Cruz de la Palma aangekomen. Ik heb een hele grote kamer met balkon en uitzicht op zee. Maar als gevolg daarvan kan ik de branding horen. Helaas niet in mijn ademhalingsritme, het duurt daarom even voordat ik in slaap val. Maar dan slaap ik ook als een blok. La Palma is letterlijk en figuurlijk een groen eiland. Het heeft van de zeven eilanden het meeste bos en heeft, samen met La Gomera, maar erg weinig covid gevallen.

Museo Insular de La Palma
Het eiland museum is gevestigd in een oud klooster. Helaas gaan de tentoonstellingen niet over het eiland, maar over kunst van kunstenaars van het eiland. Daarnaast is er een klein beetje archeologie in de vorm van oude scheepvaart-werktuigen en is er een zaal vol met opgezette dieren, waaronder zelfs een paar cavia's! Duidelijk geen inheemse dieren. Maar het gebouw en de interieurs zijn mooi :-)

Piramide van Vandama
Even buiten Santa Cruz de la Palma zie ik opeens de contouren van een getrapte piramide. En in tegenstelling tot die van Güimar, is de Piramide van Vandama wel oud. Maar vanaf de LP-5 kun je er niet bijkomen :-(. Onderzoek (Hans-Joachim Ulbrich (2016) Canarian "pyramids" revisited – are they pre-Hispanic or recent?) geeft aan dat de eilanden en de zuidelijke landen van Europa vol staan met dit soort bouwwerken. Dus wellicht krijg ik nog een kans om er één van dichtbij te bekijken.

Verjaardag
Dit keer geen "Cozy Resto" om met een vriendin te lunchen. In plaats daarvan heb ik 15 kilometer door de regen gefietst. Nou ja gefietst, als het te hard regende schuilde ik in een bushokje :-). Na aankomst bij het appartement moest ik nog even 2,5 kilometer verder en 200 meter omhoog om boodschappen te doen. Als beloning heb ik mezelf een fles lokale rum cadeau gegeven. De rum is een overblijfsel van de tijd dat er op de Canarische eilanden volop suikerriet verbouwd werd. Nu is daar niet veel meer van over, het zijn meer bananenplantages die je overal ziet.

  • 14 Februari 2021 - 09:43

    Geert Maris:

    Ha Erik,

    Door jou leer ik ook een heel andere kant van de Canarische Eilanden kennen. Santa Cruz de la Palma is wel een heel mooi eiland overigens. Op de vierde foto (dus in het museum) zie ik iets wat op walvis-ribben lijkt. Is dat ook zo? ... of is het wat anders?

    Geniet nog volop. In Nederland is het een beetje uitgestorven, zeker na 21:00 uur.

    Heerlijke vakantie verder en tot volgende week,
    Groetjes, Geert Maris

  • 15 Februari 2021 - 16:32

    Erik:

    @Geert, Je bedoelt waarschijnlijk het witte ding op de achterwand? Ik kan op de foto niet zien wat het precies is en ik heb er ook geen andere foto's van. De zaal bevat alleen opgezette dieren, dus ik denk dat het een beest is. Als ik de foto vergroot kan ik links iets van een mond herkennen.

  • 15 Februari 2021 - 20:21

    Geert Maris:

    Ha Erik,

    Ik bedoel die zwarte voorwerpen in het midden van de zaal vlak voor jouw camera. Bij nader inzien lijken het wel schildpadden of zo. Ik heb alleen geen idee hoe groot ze zijn.

    Gr. Geert

  • 16 Februari 2021 - 09:20

    Erik:

    @Geert: klopt, het zijn zeeschildpadden en die kunnen groot worden. Van kop tot staart zijn deze zo’n 1,5 á 2 meter lang. De voorpoten (‘vleugels’) zijn zeker een meter lang.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Fuencaliente de la Palma

In Europa

Al vanaf jonge leeftijd wil ik een wereldreis maken. Vanuit Europa, via het midden oosten, naar Caïro en Kaapstad. Vervolgens Australië verkennen en daarnaar oversteken naar Vuurland. Dan via Zuid, Midden en Noord Amerika naar Alaska en via Azië terug naar Europa. Om deze reis mogelijk te maken deed ik mee met het Levensloop programma. Helaas stopte de overheid dit programma. Dan maar geld sparen voor een jaar of twee onbetaald verlof. Totdat mijn werkgever de verlofregeling aanpaste. Het werd mogelijk een deel van het verlof vijf jaar lang op te sparen. Door het verlof van het ene jaar naar achteren te schuiven en het verlof van het volgende jaar naar voren te halen en daar het gespaarde verlof bij op te tellen kan ik een half jaar wegblijven. Genoeg om iedere vijf jaar een etappe van mijn wereldreis te doen. Dit jaar is de eerste etappe aan de beurt. Na lang wikken en wegen besloot ik naar Australië te gaan. Maar toen kwam corona en gooide Australië de grenzen voor buitenlanders dicht. Volgens het reisadvies van Buitenlandse zaken mogen Nederlanders eigenlijk alleen binnen Europa vrij reizen. Dus de eerste etappe wordt Europa.

Door corona heb ik het afgelopen half jaar voornamelijk thuis gezeten. Letterlijk gezeten! Het komende half jaar wil ik meer bewegen. Dus niet met een autootje of openbaar vervoer kris-kras door Europa, maar op de fiets naar de bron van de Rijn en dan door naar Malta. Door corona zit Turkije op slot, daarnaast wordt er op de grens tussen Turkije en Syrië nog steeds gevochten. Als ik vanuit Malta naar het Oosten reis, kom ik niet ver. Dan maar naar het Westen. Via Sardinië naar Barcelona. Rondje Spanje en via de Veloroute du Soleil weer naar het Noorden. Deze blog geeft een verslag van mijn vorderingen en observaties onderweg. Veel plezier bij het volgen ervan.

Recente Reisverslagen:

04 Maart 2021

Week 2021 - 09 Einde

28 Februari 2021

Week 2021 - 08

21 Februari 2021

Week 2021 - 07

15 Februari 2021

Week 2021 - 06

07 Februari 2021

Week 2021 - 05
Erik

In het kader van het afstuderen van mijn deeltijd hbo opleiding informatica, voer ik een opdracht uit op de Ganesha University of Education in Singaraja, Bali.

Actief sinds 08 Feb. 2009
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 22818

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2020 - 31 Maart 2021

In Europa

30 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Erik op Bali

Landen bezocht: