Week 2020 - 44 - Reisverslag uit Kawice, Polen van Erik Bosman - WaarBenJij.nu Week 2020 - 44 - Reisverslag uit Kawice, Polen van Erik Bosman - WaarBenJij.nu

Week 2020 - 44

Door: Erik Bosman

Blijf op de hoogte en volg Erik

31 Oktober 2020 | Polen, Kawice

Route
De afgelopen tijd heb ik, in omgekeerde volgorde, deze route gevolgd: https://radreise-wiki.de/Oder-Nei%C3%9Fe_(Polen). En, omdat Duitsland de Poolse grensstreek niet als risicogebied ziet, kan ik na ruim 14 dagen de tocht in Duitsland (Zittau) eindigen. Althans, dat was de bedoeling. Inmiddels is heel Polen tot risicogebied verklaard en dat betekent dat ik Duitsland niet zomaar in mag. Daarom ben ik bij Polecko linksaf gegaan, ook al omdat de veerpont door de hoge waterstand niet vaart. Ik volg nu een eigen route langs de Oder tot aan de Tsjechische grens. Verder mag niet omdat Tsjechië het reizen in de ban heeft gedaan.

Weg en brug weg
Voor dinsdag 27 oktober had ik een mooie route langs de Oder uitgestippeld. Helemaal over de dijk van Krosno Odrzanskie naar Lesna Gora, dan de brug over en vervolgens nog een klein stukje naar het wijngoed waar ik overnacht. Helaas, door de hoge waterstand verdwijnt de weg aan het begin van de route onder water. Dan maar door het bos de Oder volgen. Dat gaat goed totdat mijn navigatiesysteem in paniek raakt. Die vindt hier opeens geen wegen meer. Dan maar een stukje terug en een wel bekende weg volgen. In Szczawno kom ik het bos uit. Ik laat het navigatiesysteem de weg naar het hotel opnieuw plannen en volg die. Na een tijdje kom ik op een drukke weg uit. Eerst nog met fietspad, maar al snel rijd ik op de hoofdbaan. Niet fijn! Gelukkig heeft Google Maps een alternatief. Bij het volgende dorpje (Lagow) ga ik, ondanks het gepiep van mijn navigatiesysteem, linksaf de binnenlanden in. In Nietków weet mijn navigatiesysteem de weg ook weer, maar stuurt me wel eerst een militaircomplex op. In Krepa kijk ook nog eens naar de route die Google Maps voorstelt. Die gaat mooi richting de Oder en sluit aan op mijn oorspronkelijke route. Die volg ik dus. Bij Lesna Gora gaat het echt mis. De brug over de Oder wordt gerenoveerd en is afgesloten voor alle verkeer. Volgens één van de bouwvakkers is het alternatief 16 km terugrijden en daar een veerpont nemen of via de snelweg over de nieuwe brug. Beide zijn niet acceptabel. Gelukkig heeft een kraanmachinist medelijden met mij en doet een voorstel. Als ik niets tegen de bouwmeester zeg, mag ik proberen te voet de brug over te gaan. Maar al snel komt de bouwmeester naar ons toe. De kraanmachinist legt de situatie uit. Met een schouderophaal laat de bouwmeester mij door. Het begin gaat nog over het oude voetpad. Maar dan kom ik bij de bouwplaats en moet ik via een steile trap drie meter naar beneden om over een steiger verder te gaan. 40 meter verderop, bij de andere oever, gaat via een iets minder steile trap weer omhoog. Pff, dat was tillen. Gelukkig kreeg ik bij aankomst bij het hotel een kopje koffie aangeboden. "Nee, geen koffie, een glas witte wijn alsjeblieft". Ik slaap niet voor niets op een wijngoed ;-) De droge Riesling smaakt prima, fijne fruitige neus, met iets metaligs erin. De afdronk heeft een verrassend zoetje. Lekker!

Nieuw wegdek
Zoals ik woensdagochtend 28 oktober heb mogen ervaren, worden naast natuurstenen met een afgeronde bovenkant (kinderkopjes in de dorpjes), ook natuurstenen met een platte bovenkant als bestratingsmateriaal gebruikt. En gelijk staat dit type wegdek in mijn top drie van minst favoriete ondergronden. Je zou kunnen denken; een platte bovenkant geeft toch een mooi vlak wegdek. Niet dus! De stenen liggen dusdanig ongelijk dat je van kei naar kei stuitert. Gelukkig gebruiken sommige automobilisten de berm als rijstrook. Over de vastgereden modder, fietst het een stuk smoother :-)

Nat pak
Vanuit Nowa Sól gaat mijn route over een sompig pad door de uiterwaarden. Na een aantal kilometers wordt mijn weg geblokkeerd door een impromptu beekje. Ik kan niet verder en keer om. Volgens de kaart is er een binnendoortje naar de hoofdweg. Halverwege deze route sta ik voor een grote plas. Ik kan er niet omheen lopen en ik wil er niet doorheen fietsen. Dus afstappen en te voet er doorheen. Eenmaal natte voeten, maakt de volgende, diepere plas ook niet veel meer uit. En de diepere daarna nog minder. Vlak bij de hoofdweg waad ik door kniediep water. Gelukkig heb ik droge kleren bij me :-)

  • 01 November 2020 - 11:20

    Steven:

    Weer een leuke trip, ik lees geen technische gebreken aan de fiets?

  • 03 November 2020 - 18:17

    Diederik:

    Uitdagingen ten over! Avontuurlijk is het - en als je rond vijven kunt opwarmen met een wijn (of whiskey) dan is al dat water ook wel te doorstaan (gelukkig is het altijd wel ergens five 'o clock).
    Best nieuwsgierig hoe de reis verder gaat verlopen...

  • 05 November 2020 - 17:43

    Mark Gerritsen:

    Nog steeds een leuk reisverslag Erik, vol verrassingen en wendingen. Wat fijn dat de aardige inwoners af en toe een handje helpen, dat voelt denk ik welkom. Nog een mooie veilige reis gewenst!
    p.s. Je hebt toch wel ducttape bij je voor noodgevallen hè ;-)

Tags: Polen, Oder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Kawice

In Europa

Al vanaf jonge leeftijd wil ik een wereldreis maken. Vanuit Europa, via het midden oosten, naar Caïro en Kaapstad. Vervolgens Australië verkennen en daarnaar oversteken naar Vuurland. Dan via Zuid, Midden en Noord Amerika naar Alaska en via Azië terug naar Europa. Om deze reis mogelijk te maken deed ik mee met het Levensloop programma. Helaas stopte de overheid dit programma. Dan maar geld sparen voor een jaar of twee onbetaald verlof. Totdat mijn werkgever de verlofregeling aanpaste. Het werd mogelijk een deel van het verlof vijf jaar lang op te sparen. Door het verlof van het ene jaar naar achteren te schuiven en het verlof van het volgende jaar naar voren te halen en daar het gespaarde verlof bij op te tellen kan ik een half jaar wegblijven. Genoeg om iedere vijf jaar een etappe van mijn wereldreis te doen. Dit jaar is de eerste etappe aan de beurt. Na lang wikken en wegen besloot ik naar Australië te gaan. Maar toen kwam corona en gooide Australië de grenzen voor buitenlanders dicht. Volgens het reisadvies van Buitenlandse zaken mogen Nederlanders eigenlijk alleen binnen Europa vrij reizen. Dus de eerste etappe wordt Europa.

Door corona heb ik het afgelopen half jaar voornamelijk thuis gezeten. Letterlijk gezeten! Het komende half jaar wil ik meer bewegen. Dus niet met een autootje of openbaar vervoer kris-kras door Europa, maar op de fiets naar de bron van de Rijn en dan door naar Malta. Door corona zit Turkije op slot, daarnaast wordt er op de grens tussen Turkije en Syrië nog steeds gevochten. Als ik vanuit Malta naar het Oosten reis, kom ik niet ver. Dan maar naar het Westen. Via Sardinië naar Barcelona. Rondje Spanje en via de Veloroute du Soleil weer naar het Noorden. Deze blog geeft een verslag van mijn vorderingen en observaties onderweg. Veel plezier bij het volgen ervan.

Recente Reisverslagen:

04 Maart 2021

Week 2021 - 09 Einde

28 Februari 2021

Week 2021 - 08

21 Februari 2021

Week 2021 - 07

15 Februari 2021

Week 2021 - 06

07 Februari 2021

Week 2021 - 05
Erik

In het kader van het afstuderen van mijn deeltijd hbo opleiding informatica, voer ik een opdracht uit op de Ganesha University of Education in Singaraja, Bali.

Actief sinds 08 Feb. 2009
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 22812

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2020 - 31 Maart 2021

In Europa

30 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Erik op Bali

Landen bezocht: